Skip to main content

3 Tip Menangani Information Overwhelming #Tip 3

Okey , ini merupakan entry last 3 Tip menangani Information Overwhelming. Untuk pengetahuan anda semua para pelwat blog ini, tip-tip yang saya amalkan ini telah membantu mengeluarkan saya daripada situasi buruk Information Overwhelming.

Tip 3: Buat Pilihan dan Tindakan

Yang paling penting kena membuat pilihan terhadap sesuatu perkara yang telah dibaca. Apa yang dimaksudkan dengan membuat pilihan ialah macam ni. Katakan kita baca banyak kategori lah dari affiliate , adsense, pay per click , pay per post, buat duit dengan blog dan macam-macam lagi kategori yang tak terkira banyaknya. Kita dah baca dan kita dah faham kalau tidak pandai membuat pilihan lagi, rugilah. Orang kata setakat tau cakap je nanti.

Untuk membuat pilihan, kita kena buat berdasarkan keadaan diri kita, tujuan kita dan impian kita. Pilihan yang dibuat janganlah disebabkan oleh pengaruh orang lain semata-mata.

Saya biasa membuat 3 pilihan sahaja terhadap information berkenaan buat duit yang telah saya baca. Pilihan ini dibuat berdasarkan keadaan semasa saya, dan kesibukan saya, kerana memang saya di Internet ni secara part time dan saya buat sebab saya minat.

1) Tak payah buat
2) Proof of concept
3) Buat


1) Tak payah buat
Ada sesetengah kategori yang yang saya baca dan pelajari memberi pulangan yang besar , seperti forex contohnya. Tetapi bila melihatkan keadaan semasa dan tanggungjawab semasa, terpaksalah saya lepaskan dulu peluangnya buat sementara waktu. Kalau kita pilih tak payah buat, tindakan senang sahaja nafikan mengkaji kesemua informasi berkenaan perkara tersebut dengan terperinci. Kalau sudah tak buat , buat apa kaji. Nak buat nanti kajilah.

2) Proof of concept
Ada sesetengah Ilmu yang saya pelajari saya cuba untuk proof of concept sahaja. Saya ada beli satu e book dan saya buat proof of concept. Ada satu teknik buat duit tu, saya buat sekejap sahaja dan selepas beberapa siri proof of concept yang berjaya, saya berhenti membuatnya. Teknik itu boleh digunakan untuk waktu-waktu kecemasan dan kekurangan wang. Saya buat kadang-kadang sahaja teknik tersebut. Sekurang-kurangnya saya tahu yang saya ada backup jika betul-betul memerlukan wang.

Ada juga proof of concept yang kurang berjaya. Mengikut pembacaan memang senang nak buat, tetapi bukan bagi orang Malaysia. Di Malaysia tak boleh harapkan kaedah ini sangat kecuali melalui program referralnya. Sesiapa yang pernah mencuba tentu tahu. Biarlah saya rahsiakan dulu kaedahnya.

3) Buat
Ada juga perkara-perkara yang saya buat secara berterusan. Seperti buat duit dengan twitter, Sesuai untuk buat secara berterusan memandangkan kaedahnya sesuai dengan keadaan semasa saya yang kebanyakan masa habis depan komputer. Manakala menggunakan twitter tersangatlah senang.


Pilihan masing-masing, Anda tentukan
Keperluan setiap orang adalah berbeza, anda yang buat full time cari duit Internet tentu mempunyai keperluan yang lagi mendesak dan sebenarnya menguntungkan kalau betul-betul buat. Sudah tentu anda perlu lebih fokus berbanding dengan saya memandangkan itu adalah mata pencarian anda.

Buat pilihan dan bertindak. Dengan bertindak sahajalah kita boleh merasai sendiri pengalaman tersebut. Orang yang merasa manisnya sebiji buah manggis tidak sama dengan orang yang sekadar tahu yang buah manggis itu manis.

Summary
Telah saya kongsi tiga tip untuk mengatasi information overwhelming. Kesemua tip tersebut berkait rapat. Tip-tip ini adalah hasil daripada pengalaman saya. Banyak lagi individu2 lain yang memberikan tip-tip sebegini. Semoga perkongsian yang sedikit ini dapat membantu anda semua yang menghadapi masalah ini.

Comments

Popular posts from this blog

Iphone 4S is My Gadget Impian

My Gadget Impian is iPhone 4S. In this blog post I'm going to tell you why I want iPhone 4S. 1. SIRI The main reason why I want this iPhone 4S is because of SIRI. Yes that virtual assistant, secretary called SIRI. I am using Galaxy Ace, I tried out the Speaktoit assistant which I think is pretty cool. I want to know SIRI too. Processing voice is harder compared to text processing. You can say that I am in love with this technology. SIRI vs Speaktoit Assitant Video 2. Better photo My friend @HafeezHana - a photographer said that in term of graphic Iphone is a better compared to other smartphone products. I like taking random photograph using my Galaxy Ace. Maybe with iPhone 4S I can take better photo. Taken using Galaxy Ace 3. Because of the late Steve Jobs iPhone 4S also can stand for iPhone for Steve. Steve Jobs inspired many - including me. Here I am going to share again my favorite Steve Jobs speech. It will be nice to have a product by inspi

Curi Gambar Anak untuk menang Contest

Terima kasih kepada twitterer @kuee, kaalu tak saya tentu tak tahu tentang benda nie.  Terkejut sebenarnya bila baca post tu. Shock ! Memang blank sekejap sebab tak sangka betul boleh jadi macam tu. Ukh.. semuanya semata-mata untuk menang contest.  Ini dia excerpt post dari mangsa: SOME STUPID MOTHER WHO HAS STOLEN MAYA'S PICTURE JUST FOR THE SAKE OF WINNING A CONTEST! AND WIN! PLEASE FRIENDS, PLEASE SPREAD THIS UNETHICAL ATTITUDE FOR THE TRUTH.. ITS MY DAUGHTER SHE IS CLAIMING!  . .. baca selanjutnya Boleh juga tengok blog mana yang buat scam tu kat sana. Malas nak indirectly promote blog tu kat sini. Sebenarnya inilah sebabnya saya tak pernah letak gambar-gambar personal online, inilah juga sebab saya tidak berfacebook dan juga tidak berfriendster, walaupun diajak berkali-kali oleh kawan-kawan lama. Oh.. saya ada join friendster, tapi gambar tak pernah saya letak. Lagi satu kalau boss nampak, macammana? Eh jangan salah sangka lak, gambar saya bukanya hensem sangat..

Menang Contest Review : Terima USD30 + Free Hosting daripada Wanmus

Sebelum Raya yang lepas saya ada dapat sedikit rezeki daripada Review Contest anjuran wanmus, sorang Internet Marketer tempatan. Dan saya ada menyebut yang saya akan buat post kat sini.Jadi post ini sebenarnya post membayar hutang. Review Post Contest Dalam contest tersebut saya dikehendaki membuat review terhadap salah satu post wanmus bertajuk: Blog PR0 & Baru 2 Hari Dah Dapat Payment? Alhamdulillah, dapat lah hadiah review terbaik. Jumlah sebanyak USD 30 dimasukkan kedalam akaun paypal saya. Terisi jugalah akaun paypal yang dah lama tak terisi.  Kalau anda takde akaun paypal cepat-cepatlah buat ye. Banyak juga contest-contest terutamanya contest oversea yang menawarkan duit melalui paypal. Boleh klik sini untuk register paypal. Selain itu saya turut memenangi hadiah berupa free 100MB hosting selama setahun daripada Jom Hosting juga kepunyaan wanmus. Thanks to my wife Sebenarnya saya pun tak sangka boleh menang, saya cuma cuba buat post dengan sejujur ya