Skip to main content

3 Tip Menangani Information Overwhelming #Tip 2

Artikel ini adalah sambungan daripada artikel 3 Tip Menangani Information Overwhelming.

Adalah perlu diingatkan sekali lagi, INFORMATION OVERWHELMING akan menyebabkan kita hilang tumpuan. Sampai ke satu tahap kita tidak tahu mana yang patut di baca dulu. Ataupun kita membuang masa membaca perkara2 yang kurang penting. Ingat dalam bisnes apa2 pun terutamanya bisnes online masa tersangat penting, duit boleh dicari sehingga tanpa beribu0ribu lemon tetapi masa adalah terhad 24 jam sehari sahaja untuk setiap orang.

Mari kita lihat tip kedua yang saya pakai iaitu:

Tip 2: Membezakan Bahan Bacaan Mengikut Keutamaan

Tip yang kedua ini sesuai dibuat apabila kita telah buat tip yang pertama. Ini adalah logik kerana setelah menyusun setiap maklumat atau sumber maklumat, kita sebenarnya secara tidak langsung sudah mempunyai idea tentang apa yang kita patut utamakan.

Untuk membezakan bahan bacaan mengikut keutamaan saya biasanya membezakan antara:

Utama vs Sampingan

Katakanlah buat masa sekarang saya nak cari duit online melalui adsense. Saya nampak adsense ni tentu boleh buat duit. Bermakna informasi berkenaan adsense ialah yang utama, dan bahan bacaan lain seperti teknik affiliate adalah kurang penting bagi saya.

Begitu juga kalau saya minat menulis berkenaan dengan kaedah cari duit free online , sudah tentu saya tidak perlu menulis berkenaan dengan cara untuk membaiki komputer. Dan sudah tentu bahan rujukan atau bahan bacaan saya kebanyakannya menjurus kepada cara cari duit online.

Katakan juga saya berminat permainan Catur, sudah tentu saya tidak perlukan berita2 dari web bolasepak. Bahan bacaan utama saya ialah tentang teknik2 Chess Opening, Middle Game, Chess Puzzle dan apa2 sahaja yang berkait dengan Chess.

Menentukan bacaan utama dan sampingan adalah penting kerana, orang yang mengalami masalah Information Overwhelming, biasanya ialah orang yang suka sangat nak tahu semua. Memang tak dinafikan bagus untuk tahu semua, tetapi kan lebih baik kalau kita dapat fokus. Bagi saya penentuan keutamaan adalah bergantung kepada individu.

Rujukan vs Bacaan

Ramai antara kita yang kadang2 tidak sedar disebabkan kita suka membaca maka kita jadi nak baca semua. Padahal sesetengah informasi adalah sesuai untuk dirujuk pada masa2 tertentu sahaja.
Saya ada beberapa orang kawan yang ingin buat blog, saya cadangkan mereka guna blogspot sahaja sebagai permulaan dan boleh rujuk eBuku2 yang diberi percuma. Sebagai contoh cara nak buat blog dalam masa 3 minit. Tetapi ada juga yang bagitau saya "Alamak TAK SEMPAT NAK BACA lagilah buku tu". Walhal eBuku tersebut tidak perlu dibaca seperti baca novel pun. Sudah terang dan jelas yang eBuku tersebut cuma diperlukan waktu nak buat blog blogspot. TAK PAYAH BACA.

Ada sesetengah buku pula seperti eBuku Pengurusan Kewangan (jualan nya telah pun ditamatkan) , saya letakkan dalam kategori bahan bacaan. Dimana saya perlu baca dan rujuk buku tersebut bila perlu. Saya perlu memahami teknik2 yang diberikan, saya kena print dan study. Berbanding dengan buku buat blog dalam 3 minit, sudah tentulah ini adalah informasi yang lebih bercorak Bacaan.

Harus dingat dalam Internet ni banyak sangat informasi percuma seperti eBuku-eBuku Percuma yang ada di perkenalkan kepada anda dalam blog ini. Anda boleh download semua yang saya listkan dalam blog ini jika perlu seperti yang ada di sidebar EBUKU PERCUMA UNTUK ANDA. Kebanyakan informasi percuma adalah bercorak how to ataupun laporan yang ringkas, anda boleh habiskan masa dengan cepat untuk membacanya. eBuku duit survey contohnya sesuai diletakkan dalam kategori rujukan. Manakala eBuku-eBuku seperti dalam Pakej Tip Percuma ada yang sesuai diletakkan dalam kategori bahan bacaan ada juga yang sesuai diletakkan dalam kategori rujukan. Check it out!

Anda Yang Menentukan

Saya cuma menunjukkkan contoh Utama vs Sampingan dan Bacaan vs Rujukan kerana saya memakai kaedah ini. Walaupun begitu, cara anda menentukan keutamaan bergantung kepada anda sendiri.

Antara cara2 lain yang saya boleh cadangkan kepada anda ialah dengan cara meletakkan label bagi setiap info. Boleh kategorikan kepada:

1) Penting
2) Agak penting
3) Kurang Penting
4) Tidak Penting
5) Buang Masa

Ataupun apa2 kategori yang anda inginkan.
Anda juga mungkin boleh buat macam ni:

1)Rujukan + Utama
2)Rujukan + Sampingan
3)Bacaan + Utama
4)Bacaan + Sampingan

Semuanya bergantung kepada anda untuk menyusun maklumat anda.

Sewaktu menyusun JANGAN BERFIKIR SANGAT pasal content. Susun aje. Takut2 nanti waktu menyusun pun dah kena INFORMATION OVERWHELMING.

Summary

Dalam artikel ni saya hidangkan kepada para pembaca kaedah yang saya guna untuk menyusun informasi mengikut keutamaan. Kaedah yang pertama saya bezakan antara Utama dan Sampingan. Manakala saya juga menggunakan cara Rujukan vs Bacaan. Kaedah yang saya gunakan mungkin sesuai untuk anda atau mungkin juga kurang sesuai. Jadi anda boleh menyusun mengikut kemahuan anda. Semoga berjaya!

Comments

  1. Bagus informasi ni..memanglah kadang2 kita boleh hilang tumpuan.

    Aku enjoy je blogging dan express my feeling...kalau ada yang baca alhamdulillah kalau tidak ianya jadi bahan rujukan untuk diri aku sendiri...bila kita menulis ni lebih cepat masuk ke sub minda kita...

    ReplyDelete
  2. saje kongsi2 pengalaman, sebenarnya information overwhelming ni salah satu halangan untuk berjaya di Internet

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Iphone 4S is My Gadget Impian

My Gadget Impian is iPhone 4S. In this blog post I'm going to tell you why I want iPhone 4S. 1. SIRI The main reason why I want this iPhone 4S is because of SIRI. Yes that virtual assistant, secretary called SIRI. I am using Galaxy Ace, I tried out the Speaktoit assistant which I think is pretty cool. I want to know SIRI too. Processing voice is harder compared to text processing. You can say that I am in love with this technology. SIRI vs Speaktoit Assitant Video 2. Better photo My friend @HafeezHana - a photographer said that in term of graphic Iphone is a better compared to other smartphone products. I like taking random photograph using my Galaxy Ace. Maybe with iPhone 4S I can take better photo. Taken using Galaxy Ace 3. Because of the late Steve Jobs iPhone 4S also can stand for iPhone for Steve. Steve Jobs inspired many - including me. Here I am going to share again my favorite Steve Jobs speech. It will be nice to have a product by inspi

Curi Gambar Anak untuk menang Contest

Terima kasih kepada twitterer @kuee, kaalu tak saya tentu tak tahu tentang benda nie.  Terkejut sebenarnya bila baca post tu. Shock ! Memang blank sekejap sebab tak sangka betul boleh jadi macam tu. Ukh.. semuanya semata-mata untuk menang contest.  Ini dia excerpt post dari mangsa: SOME STUPID MOTHER WHO HAS STOLEN MAYA'S PICTURE JUST FOR THE SAKE OF WINNING A CONTEST! AND WIN! PLEASE FRIENDS, PLEASE SPREAD THIS UNETHICAL ATTITUDE FOR THE TRUTH.. ITS MY DAUGHTER SHE IS CLAIMING!  . .. baca selanjutnya Boleh juga tengok blog mana yang buat scam tu kat sana. Malas nak indirectly promote blog tu kat sini. Sebenarnya inilah sebabnya saya tak pernah letak gambar-gambar personal online, inilah juga sebab saya tidak berfacebook dan juga tidak berfriendster, walaupun diajak berkali-kali oleh kawan-kawan lama. Oh.. saya ada join friendster, tapi gambar tak pernah saya letak. Lagi satu kalau boss nampak, macammana? Eh jangan salah sangka lak, gambar saya bukanya hensem sangat..

Menang Contest Review : Terima USD30 + Free Hosting daripada Wanmus

Sebelum Raya yang lepas saya ada dapat sedikit rezeki daripada Review Contest anjuran wanmus, sorang Internet Marketer tempatan. Dan saya ada menyebut yang saya akan buat post kat sini.Jadi post ini sebenarnya post membayar hutang. Review Post Contest Dalam contest tersebut saya dikehendaki membuat review terhadap salah satu post wanmus bertajuk: Blog PR0 & Baru 2 Hari Dah Dapat Payment? Alhamdulillah, dapat lah hadiah review terbaik. Jumlah sebanyak USD 30 dimasukkan kedalam akaun paypal saya. Terisi jugalah akaun paypal yang dah lama tak terisi.  Kalau anda takde akaun paypal cepat-cepatlah buat ye. Banyak juga contest-contest terutamanya contest oversea yang menawarkan duit melalui paypal. Boleh klik sini untuk register paypal. Selain itu saya turut memenangi hadiah berupa free 100MB hosting selama setahun daripada Jom Hosting juga kepunyaan wanmus. Thanks to my wife Sebenarnya saya pun tak sangka boleh menang, saya cuma cuba buat post dengan sejujur ya