Skip to main content

Tip Blogging: Lajukan Tempoh anda Menaip

Okey, tip yang saya ingin kongsi sebenarnya sangat simple tetapi sebenarnya sangat penting. Saya percaya ramai sudah tahu sebenarnya, cukuplah sebagai peringatan sesama kita.

Pernah tak anda ukur kelajuan anda menaip? Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk membuat satu entry di blog? Berapa lamakah masa yang anda perlu untuk siapkan satu surat rasmi?Jika diberi satu artikel offline, anda dikehendaki menyalin ke microsoft word, berapa laju anda boleh buat? Jika anda seorang programmer, berapa lama anda ambil masa untuk siapkan program anda?


Kelajuan = Produktiviti
Semakin laju anda menaip , anda akan semakin produktif. Kalau anda penulis blog tentu anda dapat update blog dengan lebih kerap lagi. Bagus gitu kan? Barulah pengunjung tak lari. Eh, saya lupa nak cerita, blog saya ni tak di update 2,3 hari bila busy, so saya duduk lah terpikir juga, kenapa tak dapat nak update cepat. So saya find out that antara sebab saya tak dapat update dengan cepat ialah, saya tak menaip dengan laju. So semasa menulis post ni, saya menaip dengan agak laju. Agak2 dalam 5 - 10 minit masa saya ambil, (Huh... tak cukup laju lagi ni).


Kongsi Panduan
Okey disini disertakan sedikit panduan yang saya ada baca sebelum ni dan tip2 yang saya pernah belajar tapi tak dipraktikkan.

1. Jangan amalkan tengok kat keyboard sangat sekali sekala jer tengok sepintas lalu.
2. Tengok kat skrin komputer pun jangan fokus sangat , cukuplah kalau sepintas lalu.
3. Pastikan tangan tak rileks sangat. Angkat sikit tangan waktu menaip.
4. Fokus pada apa yang nak ditaip.
5. Kalau menyalin nota, jangan tengok huruf by huruf tapi tengok ayat by ayat, kalau nak lagi power , tengok perenggan by perenggan.
6. Kadang2 kalau kita sebut apa yang kita nak tulis pun membantu juga.
7. Fokus pada speed, ada silap sikit2 tu baiki kemudian.
8. Review balik selepas siap menulis.

Satu lagi, sentiasalah buat latihan menaip sendiri , atau cari latihan menaip kat Internet. Saya ada jumpa satu hari tu.. lupa nak bookmark. Dah cari nanti saya update kat sini.

Selamat menaip dengan laju. Sama2 kita update blog kita ye.

--end of post--
first comment by:
denaihati

Comments

  1. Zul terima kasih join theBlogFrog community..saya tengah cuba-cuba tu...dah join MYRM10 ke??

    ReplyDelete
  2. naz dlu blajar hafal dari a sampai ke z tu trletak kt mana di keyboard. alhamdulillah skang bila menaip dah tak perlu tngok keyboard. tngok screen pc ja ^_^

    ReplyDelete
  3. @ denaiahti, sama2.. MYRM10 saya tak join, program apapulak tu.. nanti denaihati cerita kat blog denaihati ye.

    ReplyDelete
  4. @naz: untunglah dah siap belajar sampai macam tu sekali..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Iphone 4S is My Gadget Impian

My Gadget Impian is iPhone 4S. In this blog post I'm going to tell you why I want iPhone 4S. 1. SIRI The main reason why I want this iPhone 4S is because of SIRI. Yes that virtual assistant, secretary called SIRI. I am using Galaxy Ace, I tried out the Speaktoit assistant which I think is pretty cool. I want to know SIRI too. Processing voice is harder compared to text processing. You can say that I am in love with this technology. SIRI vs Speaktoit Assitant Video 2. Better photo My friend @HafeezHana - a photographer said that in term of graphic Iphone is a better compared to other smartphone products. I like taking random photograph using my Galaxy Ace. Maybe with iPhone 4S I can take better photo. Taken using Galaxy Ace 3. Because of the late Steve Jobs iPhone 4S also can stand for iPhone for Steve. Steve Jobs inspired many - including me. Here I am going to share again my favorite Steve Jobs speech. It will be nice to have a product by inspi

Curi Gambar Anak untuk menang Contest

Terima kasih kepada twitterer @kuee, kaalu tak saya tentu tak tahu tentang benda nie.  Terkejut sebenarnya bila baca post tu. Shock ! Memang blank sekejap sebab tak sangka betul boleh jadi macam tu. Ukh.. semuanya semata-mata untuk menang contest.  Ini dia excerpt post dari mangsa: SOME STUPID MOTHER WHO HAS STOLEN MAYA'S PICTURE JUST FOR THE SAKE OF WINNING A CONTEST! AND WIN! PLEASE FRIENDS, PLEASE SPREAD THIS UNETHICAL ATTITUDE FOR THE TRUTH.. ITS MY DAUGHTER SHE IS CLAIMING!  . .. baca selanjutnya Boleh juga tengok blog mana yang buat scam tu kat sana. Malas nak indirectly promote blog tu kat sini. Sebenarnya inilah sebabnya saya tak pernah letak gambar-gambar personal online, inilah juga sebab saya tidak berfacebook dan juga tidak berfriendster, walaupun diajak berkali-kali oleh kawan-kawan lama. Oh.. saya ada join friendster, tapi gambar tak pernah saya letak. Lagi satu kalau boss nampak, macammana? Eh jangan salah sangka lak, gambar saya bukanya hensem sangat..

Menang Contest Review : Terima USD30 + Free Hosting daripada Wanmus

Sebelum Raya yang lepas saya ada dapat sedikit rezeki daripada Review Contest anjuran wanmus, sorang Internet Marketer tempatan. Dan saya ada menyebut yang saya akan buat post kat sini.Jadi post ini sebenarnya post membayar hutang. Review Post Contest Dalam contest tersebut saya dikehendaki membuat review terhadap salah satu post wanmus bertajuk: Blog PR0 & Baru 2 Hari Dah Dapat Payment? Alhamdulillah, dapat lah hadiah review terbaik. Jumlah sebanyak USD 30 dimasukkan kedalam akaun paypal saya. Terisi jugalah akaun paypal yang dah lama tak terisi.  Kalau anda takde akaun paypal cepat-cepatlah buat ye. Banyak juga contest-contest terutamanya contest oversea yang menawarkan duit melalui paypal. Boleh klik sini untuk register paypal. Selain itu saya turut memenangi hadiah berupa free 100MB hosting selama setahun daripada Jom Hosting juga kepunyaan wanmus. Thanks to my wife Sebenarnya saya pun tak sangka boleh menang, saya cuma cuba buat post dengan sejujur ya