Skip to main content

Bisnes Online | Cari Duit Online | Bolehkah?

Salam semua,


Prakata
Saya yang baru berjinak dalam bidang cari duit online ni sering dapat pertanyaan berkenaan bisnes Internet. Ada juga saya dapat pujian daripada kawan-kawan, ada juga yang perli. Ada juga yang meragui kehalalan bisnes Internet ini. Maka terpanggillah saya untuk menulis serba sedikit berkenaan bisnes Internet ni. Terima kasih saya ucapkan kepada yang memberi galakan. Saya memang sangat hargai! Terima kasih juga saya ucapkan kepada yang perli-perli, sekurang2nya saya tahu apa permasalahan yang mengganggu anda.

Anda yang mana?

Cari duit online, ada yang kata boleh, ada yang kata mudah, ada yang kata mustahil, ada yang kata mengarut pun ada. Saya percaya anda semua tergolong dalam golongan yang kata BOLEH. Kalau anda kata BOLEH! Syabas saya ucapkan. Kalau anda ragu2 pun saya tidak salahkan anda, kerana banyak juga skim2 cepat kaya yang bertopengkan Bisnes Internet. Sebenarnya bisnes juga tu - tapi cara yang tak betullah!

Bisnes Online

Berbalik kepada persoalan, Bolehkah cari duit online?
Jawapan saya sebenarnya simple sahaja. BOLEH cari duit online.

Penjelasan panjang sikit.
Apa yang kita kena faham. Dan saya percaya anda semua faham ialah, Internet ialah medium, bukan medium yang biasa2 tetapi medium komunikasi yang sangat besar. Pernah dua tahun lepas ketika saya menyertai satu ceramah engineering.

Seorang penceramah menanyakan soalan ini kepada para hadirin.

Apakah Sistem terbesar yang pernah dicipta ?

Jjawapannya ialah Internet!


Ring a bell right?

Perbezaan offline dan online

Apa yang membezakan antara offline dan online ialah medium , kalau medium berbeza sudah tentu cara transaksi dan promosi juga berbeza.

Contoh:
Saya bagi 1 contoh perbandingan yang simple.

Dalam bisnes biasa kita buat transaksi secara cash/kad kredit, kita promote guna flier, pamplet dsb.

Dalam bisnes online, kita buat transaksi secara online menggunakan online banking seperti maybank2u contohnya, ataupun paypal. Promosinya juga secara online, melalui blog, forum, YM, email, friendster dl..

Harap dengan penjelasan ringkas ini dapat membantu saya dan anda semua untuk memahami usaha cari duit online ni.

Sekarang apa kata anda pula?


p/s saya dan isteri sedang mengonlinekan bisnes one drop perfumes kami. Anda boleh lawat blog ini: http://www.onedropperfumesshop.blogspot.com/


--end of post--


first comment by:


denaihati



Comments

  1. saya pun sedang berusaha menambah pendapatan secara online..nampaknya ada peningkatan. semuanya saya kumpulkan di online income.

    ReplyDelete
  2. hrm. denaihati cara denaihati jana kewangan memang menarik...

    ReplyDelete
  3. orang perli sebab dengki dia tak berjaya..hehe..tapi kan sepanjang aku menceburi bidang jualan langsung, bidang bisnes ni memang tak berjaya (hehe..itu aku), so sekarang paling senang nak tambah duit adalah i-fund, unit trust bank islam..lambat tapi selamat..

    ReplyDelete
  4. saya baru nak start online business..small one dulu. tapi masalah besar bagi saya untuk cari supplier.. macam mana ye? any advice? rasa nak give up je

    ReplyDelete
  5. Saya pun buat bisnes online gak. Melayu Bole!!! alahamdullah bisnes da berkembang skang setelah lama mencuba

    ReplyDelete
  6. @C.e.T.@.t : nak cari supplier? kes ni sebenarnya sama je dengan kes bisnes offline, nak cari supplier ni bergantung kepada jenis bisnes juga.. hrm, tau tak sahabat saya raja kamil berjaya lelong handphone yang sudah sedikit rosak di laman web lelongan?

    ReplyDelete
  7. @Samsul, mantap bro, semoga lagi berjaya..

    ReplyDelete
  8. @NASSERO , huh.. betul tu.. apa lagi en nassero, share2 lah tip pelaburan ngan kitorang

    ReplyDelete
  9. still tak paham..
    hehehe.. sorry terlambat pick up sket.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Iphone 4S is My Gadget Impian

My Gadget Impian is iPhone 4S. In this blog post I'm going to tell you why I want iPhone 4S. 1. SIRI The main reason why I want this iPhone 4S is because of SIRI. Yes that virtual assistant, secretary called SIRI. I am using Galaxy Ace, I tried out the Speaktoit assistant which I think is pretty cool. I want to know SIRI too. Processing voice is harder compared to text processing. You can say that I am in love with this technology. SIRI vs Speaktoit Assitant Video 2. Better photo My friend @HafeezHana - a photographer said that in term of graphic Iphone is a better compared to other smartphone products. I like taking random photograph using my Galaxy Ace. Maybe with iPhone 4S I can take better photo. Taken using Galaxy Ace 3. Because of the late Steve Jobs iPhone 4S also can stand for iPhone for Steve. Steve Jobs inspired many - including me. Here I am going to share again my favorite Steve Jobs speech. It will be nice to have a product by inspi

Curi Gambar Anak untuk menang Contest

Terima kasih kepada twitterer @kuee, kaalu tak saya tentu tak tahu tentang benda nie.  Terkejut sebenarnya bila baca post tu. Shock ! Memang blank sekejap sebab tak sangka betul boleh jadi macam tu. Ukh.. semuanya semata-mata untuk menang contest.  Ini dia excerpt post dari mangsa: SOME STUPID MOTHER WHO HAS STOLEN MAYA'S PICTURE JUST FOR THE SAKE OF WINNING A CONTEST! AND WIN! PLEASE FRIENDS, PLEASE SPREAD THIS UNETHICAL ATTITUDE FOR THE TRUTH.. ITS MY DAUGHTER SHE IS CLAIMING!  . .. baca selanjutnya Boleh juga tengok blog mana yang buat scam tu kat sana. Malas nak indirectly promote blog tu kat sini. Sebenarnya inilah sebabnya saya tak pernah letak gambar-gambar personal online, inilah juga sebab saya tidak berfacebook dan juga tidak berfriendster, walaupun diajak berkali-kali oleh kawan-kawan lama. Oh.. saya ada join friendster, tapi gambar tak pernah saya letak. Lagi satu kalau boss nampak, macammana? Eh jangan salah sangka lak, gambar saya bukanya hensem sangat..

Menang Contest Review : Terima USD30 + Free Hosting daripada Wanmus

Sebelum Raya yang lepas saya ada dapat sedikit rezeki daripada Review Contest anjuran wanmus, sorang Internet Marketer tempatan. Dan saya ada menyebut yang saya akan buat post kat sini.Jadi post ini sebenarnya post membayar hutang. Review Post Contest Dalam contest tersebut saya dikehendaki membuat review terhadap salah satu post wanmus bertajuk: Blog PR0 & Baru 2 Hari Dah Dapat Payment? Alhamdulillah, dapat lah hadiah review terbaik. Jumlah sebanyak USD 30 dimasukkan kedalam akaun paypal saya. Terisi jugalah akaun paypal yang dah lama tak terisi.  Kalau anda takde akaun paypal cepat-cepatlah buat ye. Banyak juga contest-contest terutamanya contest oversea yang menawarkan duit melalui paypal. Boleh klik sini untuk register paypal. Selain itu saya turut memenangi hadiah berupa free 100MB hosting selama setahun daripada Jom Hosting juga kepunyaan wanmus. Thanks to my wife Sebenarnya saya pun tak sangka boleh menang, saya cuma cuba buat post dengan sejujur ya