Skip to main content

Tak Pernah Cukup Duit?

Ikuti "snippet" perbualan saya dengan seorang kawan.

Kawan: Ngko dari mana hari ni?
Saya: Dari Puchong dengan adik.
Kawan: Adik dah kahwin belum?
Saya: Dah, isterinya ada tapi tak kerja. Duduk rumah.
Kawan: Eh macammana dia hidup? (Kawan juga tinggal di Puchong, dan tahu yang adik saya cuma kerja kilang)
Saya: (berfikir sekejap).. Entah , mungkin dia dapat adapt kot..

-- end of snippet---


Timbul lah persoalan yang acapkali timbul di fikiran saya. Kenapa ada orang boleh hidup dengan duit sedikit, kenapa ada orang tak cukup dengan apa yang ada , walaupun beribu2. Betulkah duit yang menjamin kebahagiaan?

What is enough? When is enough?


Saya tengok gaya hidup adik saya dan beberapa orang kawannya cukup simple, pagi pegi kerja, balik tengahari makan nasi kat rumah, pegi keje lagi lepas tu, malam beli nasik atau masak kat rumah, pukul 10.00 malam macam tu diorang pergi main takraw ramai2. Hujung minggu kalau larat buat overtime, kalau tak larat, lepak rumah bersama isteri. Jarang2 shopping ke Jusco walaupun Jusco dekat je.

Memang simple!

Ada seorang kawan saya pula, lulusan universiti , pinjam duit dengan kawan-kawan sampai tak terbayar. Pakaiannya pula berjenama. Apa yang dia tak cukup sebenarnya? Rujuk pula perbualan kawan saya tadi "Eh macammana dia hidup" , yang menunjukkan kawan saya yang gaji banyak pun susah nak survive.

Apa maksud cukup? dan bila agaknya akan cukup?

Teringatlah saya pasal satu buku yang saya ada download percuma di internet, pagi ni saya baca buku tersebut. Dalam chapter 4 "Focusing on Enough, Not More", persoalan saya terjawab.

"Enough means having enough to live, and enough to be happy, and enough to Thrive"

saya pun dah tak ingat kat mana saya download ebook tu. Detail pasal ebook tu:

Tajuk: Thriving On LESS: Simplifying in a tough Economy
Penulis: Leo Babauta

Anda boleh search di Internet, saya memang cadangkan anda baca buku ni.. Ia memang satu buku pengurusan / motivasi yang bagus.

Oh.. kalau terdetik difikiran anda " Eh .. habis tu yang kamu buat duit di Internet ni, tak pernah cukup lah ye?"

Saya jawab awal2.
Perhatikan perkataan Enough to be happy dan Enough to Thrive disitu.
Programming, Troubleshooting, Blogging , getting traffic to blog and the proses mencari duit online merupakan antara perkara-perkara yang akan buat saya happy .

Hrmm... Daripada sibuk pasal saya, apa kata anda tanya diri anda.


Apa yang "cukup" untuk Aku?



Comments

  1. Bee ada dah cukup bagi Sayanggg... ;)

    ReplyDelete
  2. romantik tu ayu...hehehe.aku setuju dengan ko..xkata aku xharap duit dari blogging..tapi aku akan rasa satu kepuasan bila berblogging,bila org baca tulisan aku.hehehe.seronok sgt..bro mahir language pe dalam programming ??

    ReplyDelete
  3. @sayang: ;)
    @paan: Hehe nampak gaya kita sama wavelength, takdela tere, tau programming, C sikit2, TCL\TK, AWK, mikroC (C for PIC) , 68HC11&PIC Assembly. Tu pun tau sikit2 je.

    ReplyDelete
  4. cukup bila keperluan hidup aku enough. sblm keperluan aku enough, mmg aku rasa tak cukup

    ^_^

    ReplyDelete
  5. bro,rujuk tutorial aku kat sini.hehe.baru pas wat.

    http://farhanfirdaus.via.my/2009/04/widget-im-follow.html

    ReplyDelete
  6. @nazra~ : hrm... ^_^, semoga sentiasa cukup ..
    @paan: orait.. baru tanya dah ada jawapan... huhu.. best.. boleh lah letak link banyak lagi.....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Iphone 4S is My Gadget Impian

My Gadget Impian is iPhone 4S. In this blog post I'm going to tell you why I want iPhone 4S. 1. SIRI The main reason why I want this iPhone 4S is because of SIRI. Yes that virtual assistant, secretary called SIRI. I am using Galaxy Ace, I tried out the Speaktoit assistant which I think is pretty cool. I want to know SIRI too. Processing voice is harder compared to text processing. You can say that I am in love with this technology. SIRI vs Speaktoit Assitant Video 2. Better photo My friend @HafeezHana - a photographer said that in term of graphic Iphone is a better compared to other smartphone products. I like taking random photograph using my Galaxy Ace. Maybe with iPhone 4S I can take better photo. Taken using Galaxy Ace 3. Because of the late Steve Jobs iPhone 4S also can stand for iPhone for Steve. Steve Jobs inspired many - including me. Here I am going to share again my favorite Steve Jobs speech. It will be nice to have a product by inspi

Curi Gambar Anak untuk menang Contest

Terima kasih kepada twitterer @kuee, kaalu tak saya tentu tak tahu tentang benda nie.  Terkejut sebenarnya bila baca post tu. Shock ! Memang blank sekejap sebab tak sangka betul boleh jadi macam tu. Ukh.. semuanya semata-mata untuk menang contest.  Ini dia excerpt post dari mangsa: SOME STUPID MOTHER WHO HAS STOLEN MAYA'S PICTURE JUST FOR THE SAKE OF WINNING A CONTEST! AND WIN! PLEASE FRIENDS, PLEASE SPREAD THIS UNETHICAL ATTITUDE FOR THE TRUTH.. ITS MY DAUGHTER SHE IS CLAIMING!  . .. baca selanjutnya Boleh juga tengok blog mana yang buat scam tu kat sana. Malas nak indirectly promote blog tu kat sini. Sebenarnya inilah sebabnya saya tak pernah letak gambar-gambar personal online, inilah juga sebab saya tidak berfacebook dan juga tidak berfriendster, walaupun diajak berkali-kali oleh kawan-kawan lama. Oh.. saya ada join friendster, tapi gambar tak pernah saya letak. Lagi satu kalau boss nampak, macammana? Eh jangan salah sangka lak, gambar saya bukanya hensem sangat..

Menang Contest Review : Terima USD30 + Free Hosting daripada Wanmus

Sebelum Raya yang lepas saya ada dapat sedikit rezeki daripada Review Contest anjuran wanmus, sorang Internet Marketer tempatan. Dan saya ada menyebut yang saya akan buat post kat sini.Jadi post ini sebenarnya post membayar hutang. Review Post Contest Dalam contest tersebut saya dikehendaki membuat review terhadap salah satu post wanmus bertajuk: Blog PR0 & Baru 2 Hari Dah Dapat Payment? Alhamdulillah, dapat lah hadiah review terbaik. Jumlah sebanyak USD 30 dimasukkan kedalam akaun paypal saya. Terisi jugalah akaun paypal yang dah lama tak terisi.  Kalau anda takde akaun paypal cepat-cepatlah buat ye. Banyak juga contest-contest terutamanya contest oversea yang menawarkan duit melalui paypal. Boleh klik sini untuk register paypal. Selain itu saya turut memenangi hadiah berupa free 100MB hosting selama setahun daripada Jom Hosting juga kepunyaan wanmus. Thanks to my wife Sebenarnya saya pun tak sangka boleh menang, saya cuma cuba buat post dengan sejujur ya