Skip to main content

Soal jawab Selsema Khinzir | Swine Flu Q&A

Translated dan ditambah dan dikurangkan ayat2 sendiri secara bebas oleh zul.

Artikel asal oleh Jeri Condit, senior editor untuk MSN Health


Soal Jawab Selsema Khinzir

Jika anda risau dengan selsema khinzir, disertakan fakta yang dikeluarkan ole US Centers for Disease Control and Preventian (Pusat Kawalan dan pencegahan Penyakit US) untuk membantu anda memahami bagaimana wabak selsema khinzir ini boleh merebak dan apa yang anda patut buat sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan wabak ini. Lihat update terkini di: CDC's Swine Flu Web site.

Apa dia selsema Khinzir? (Atau Selsema Babi?)



Selsema khinzir ni ialah penyakit yang biasa menjangkiti khinzir dan disebabkan oleh influenza virus jenis A. Penyakit ni biasanya menyerang khinzir2, amt jarang sekali menyerang manusia.

Dalam rekod yang lepas, laporan berkenaan penyakit selsema khinzir ini memang sangast jarang berlaku, kalau ada pun dalam satu jangkitan untuk setap 2 tahun je.

Daripada tempoh Dec 2005 - Feb 2009 cuma ada 12 kes yang dicatatkan.

Bagaimana virus selsema babi boleh tersebar?

Individu yang terlibat secara langsung dengan khinzir adalah yang paling biasa dijangkiti dengan selsema khinzir ini. Walaupun pernah ada rekod penyebaran virus ni sebelum ni, tapi tapi tidak diketahui berapa cepat virus ini boleh tersebar. Sepertimana selsema biasa, selsema khinzir ni boleh berjangkit melalui batuk-batuk, bersin, atau melalui sentuhan terhadap barang yang ada virus hidup diatasnya.

Seseorang yang dijangkiti boleh menjangkiti orang lain sehari sebelum mendapat tanda selsema khinzir. Ini yang bahanya sebab, seseorang pembawa boleh manjangkiti orang lain sebelum dapat tahu yang beliau mengidap selema khinzir. Seseorang yangmengidap selsema khinzir patut dikira sebagai penyebar virus selagi ada tanda2 selsema tadi, dan sehingga 7 hari atau lebih daripada masa dijangkiti. kanak-kanak mungkin ambil masa yang lebih lamalah.


Kalau makan daging khinzir boleh jangkit ke?

Persoalan ni tak timbul bagi orang Islam , tapi bagi kaum lain yang biasa makan daging ni, mengikut artikel ini, Jika daging tadi dimasak dengan suhu 160 darjah Ferenheit semua bakteria dan virus akan mati. Tapi saya rasa , nak masak pun kena sentuh dulu kan? Apa yang saya boleh nasihatkan , berehat dulu dari makan daging tersebut.


Apakah simptom-simptom selsema khinzir?

Sama macam selsema biasa: Demam, sejuk, sakit tekak, batuk2, sakit kepala, sakit2 badan dan keletihan. Muntah-muntah dan cirit birit juga mungkin terjadi.

Tanpa buat ujian makmal, adalah mustahil untuk mengenalpasti samaada seseorang itu diserang selsema khinzir atau cuma selsema biasa ataupun penyakit2 lain.


Langkah berjaga yang patut diambil ?

1. kebersihan tangan perlu dijaga, basuh tangan denga sabun dan air secara kerap dan berkala.

2. Elakkan menyentuh bahagian mata hidung atau mult kerana virus mudah masuk kedalam badan melalui ketiga2 bahagian ini.


3. Tutp mulut dengan tissue kalau anda batuk atau bersin

4. elakkan perhubungan dengan pengidap selsema dan jaga kesihatan dengan mendapatkan tidur yang cukup, senaman, dan makanan berkhasiat.


Jika anda rasa saya dihidap penyakit ni, apa anda patut buat?

Cepat-cepat pergi klinik buat pemeriksaan kesihatan. jangan lupa tanya samaada anda perlu baut ujian selsema khinzir. Bagi maklumat yang tepat tentang tempoh anda sakit dan juga perjalanan anda. Kalau sakit tapi tak sempat ke klinik, lebih baik anda duduk rumah sahaja sehingga anda diperiksa.

Emergency medical Care perlu kalau ada Tanda-Tanda pada kanak2

demam beserta ruam, dehidrasi, nafas lebih laju, Warna kulit ada kebiru-biruan , slow bangun atau pun lembab, simptom selsema hilang tetapi datang balik dan batuk lebih teruk, gatal ayng agak teruk.

Emergency medical Care perlu kalau ada Tanda-Tanda pada orang dewasa

Susah bernafas, pening2 (dizziness), kekeliruan, muntah2 yang teruk atau berterusan, sakit atau tekanan di dada atau perut.

Ingat, simptom2nya macam selsema biasa, cuma doktor yang boleh mengesahkan!

Are there medicines effective in treating swine flu in humans?

ada respon terhadap oseltamivir (Tamiflu), atau zanamivir (Relenza) kepada yang dijangkiti. Ubat ini macammanapun berkesan pada peringkat awal selepas sakit ( dalam masa 2 hari dari simptom), jadi segeralah berjumpa doktor jika simptom berterusan.

Ada tak vaksin sekarang ni?

Belum ada lagi pihak2 yang pakar tengah cuba yang terbaik untuk hasilkan vaksin.


Bacaan lanjut: http://health.msn.com/health-topics/articlepage.aspx?cp-documentid=100237427


--end of post--
first comment by:
David

Comments

  1. hello.. link me yea.. just 4lo ur blog..

    ReplyDelete
  2. Hi welcome david,
    I added this one to my blogroll, http://david-xperfect.blogspot.com/
    Hope it is ok with you.

    ReplyDelete
  3. info yang menarik mengenai virus ini

    ReplyDelete
  4. satu kesilapan besar bila media war-warkan bahawa memakan daging khinzir bukanlah penyebab kepada jangkitan.

    ReplyDelete
  5. demam denggi: hapuskan nyamuk!...
    selsema babi?: hapuskan BABI!...

    ReplyDelete
  6. @ mazuki selangor2u: harap2 bermanfaat
    @ Nazra~ : Sama2
    @ cikgupj : huhu betul, makan bukan penyebab kalau ikut kajian, tapi nak sediakan makanan tu kan kena sentuh2 dulu.. mungkinkah mereka overlook?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Iphone 4S is My Gadget Impian

My Gadget Impian is iPhone 4S. In this blog post I'm going to tell you why I want iPhone 4S. 1. SIRI The main reason why I want this iPhone 4S is because of SIRI. Yes that virtual assistant, secretary called SIRI. I am using Galaxy Ace, I tried out the Speaktoit assistant which I think is pretty cool. I want to know SIRI too. Processing voice is harder compared to text processing. You can say that I am in love with this technology. SIRI vs Speaktoit Assitant Video 2. Better photo My friend @HafeezHana - a photographer said that in term of graphic Iphone is a better compared to other smartphone products. I like taking random photograph using my Galaxy Ace. Maybe with iPhone 4S I can take better photo. Taken using Galaxy Ace 3. Because of the late Steve Jobs iPhone 4S also can stand for iPhone for Steve. Steve Jobs inspired many - including me. Here I am going to share again my favorite Steve Jobs speech. It will be nice to have a product by inspi

Curi Gambar Anak untuk menang Contest

Terima kasih kepada twitterer @kuee, kaalu tak saya tentu tak tahu tentang benda nie.  Terkejut sebenarnya bila baca post tu. Shock ! Memang blank sekejap sebab tak sangka betul boleh jadi macam tu. Ukh.. semuanya semata-mata untuk menang contest.  Ini dia excerpt post dari mangsa: SOME STUPID MOTHER WHO HAS STOLEN MAYA'S PICTURE JUST FOR THE SAKE OF WINNING A CONTEST! AND WIN! PLEASE FRIENDS, PLEASE SPREAD THIS UNETHICAL ATTITUDE FOR THE TRUTH.. ITS MY DAUGHTER SHE IS CLAIMING!  . .. baca selanjutnya Boleh juga tengok blog mana yang buat scam tu kat sana. Malas nak indirectly promote blog tu kat sini. Sebenarnya inilah sebabnya saya tak pernah letak gambar-gambar personal online, inilah juga sebab saya tidak berfacebook dan juga tidak berfriendster, walaupun diajak berkali-kali oleh kawan-kawan lama. Oh.. saya ada join friendster, tapi gambar tak pernah saya letak. Lagi satu kalau boss nampak, macammana? Eh jangan salah sangka lak, gambar saya bukanya hensem sangat..

Menang Contest Review : Terima USD30 + Free Hosting daripada Wanmus

Sebelum Raya yang lepas saya ada dapat sedikit rezeki daripada Review Contest anjuran wanmus, sorang Internet Marketer tempatan. Dan saya ada menyebut yang saya akan buat post kat sini.Jadi post ini sebenarnya post membayar hutang. Review Post Contest Dalam contest tersebut saya dikehendaki membuat review terhadap salah satu post wanmus bertajuk: Blog PR0 & Baru 2 Hari Dah Dapat Payment? Alhamdulillah, dapat lah hadiah review terbaik. Jumlah sebanyak USD 30 dimasukkan kedalam akaun paypal saya. Terisi jugalah akaun paypal yang dah lama tak terisi.  Kalau anda takde akaun paypal cepat-cepatlah buat ye. Banyak juga contest-contest terutamanya contest oversea yang menawarkan duit melalui paypal. Boleh klik sini untuk register paypal. Selain itu saya turut memenangi hadiah berupa free 100MB hosting selama setahun daripada Jom Hosting juga kepunyaan wanmus. Thanks to my wife Sebenarnya saya pun tak sangka boleh menang, saya cuma cuba buat post dengan sejujur ya