Skip to main content

Perlukah berhenti kerja?

Saya sekarang ni tengah compile cara buat duit free tanpa modal di Internet yang kemungkinan anda juga minat nak join sebagai pendapatan tambahan anda. Dah tulis2 draf2 atas kertas, tapi tak sempat nak taip betul2 lagi. Mungkin akan ada 2,3 pos berkaitan dengan cari duit free di Internet nanti. Harap bersabar.

Buat masa ini jom layan post ini untuk difikir2kan.



Untuk pengetahuan semua saya pernah menyertai MLM dan dalam proses belajar untuk buat duit online. Banyak juga yang saya belajar dan banyak rupanya yang saya tak tahu. Ketika saya join MLM dulu, dan ketika sekarang bila saya berjinak2 dengan cari duit free online, ada orang bertanya, kenapa saya buat bisnes online? Nak berhenti kerja ke? atau pun ayat2 macam "Wah.. tak lama lagi ngko berhenti kerjalah ye.. "

Kalau waktu join MLM dulu lagilah, ada upline2 yang seolah2 menjatuhkan orang yang berkerja makan gaji, kalau yang makan gaji berhenti setelah berjaya buat MLM, nama itulah yang dijaja-jaja. Tak boleh salahkan dia juga dah itu pandangan dia :).

Pandangan saya pula agak berbeza. Orang yang bekerja ada kelebihannya dan ada juga kekurangannya.

Kadang2 bukan wang semata2 yang kita perlu untuk hidup selesa dan bahagia.

1. Minat
Katakan seorang cikgu yang minat mengajar, bukankah elok jika terus mengajar, dan masa yang banyak (kalau dulu.. banyak.. sekarang makin tak banayak masa) diguna untuk buat bisnes secara part time? Seorang researcher yang suka buat kerja2 research macam research nuklear contohnya, perlukah dia berhenti kerja?

2. Benefit Pinjaman
Kalau kerja dengan syarikat yang bagus, anda tentu dapat benefit pinjaman kerta yang murah. Taknak ke? Takpun pinjaman perumahan yang murah. Anda taknak?

3. Kesihatan
Nak atau tak kalau anda sakit orang bayar semuanya. Tak payah nak tanggung2. Tak payah pening. Semua syarikat tanggung? Siap suami/isteri dan anak2 semuanya ditanggung.


3. Rumah peranginan syarikat
Memang duduk dihotel best, tapi percayalah syarikat2 besar seperti Maybank, TNB, SAPURA, termasuk lah kerajaan pun ada tempat peranginan KHAS untuk staf2 nya. Dan harganya memang murah dan tempatnya agak mewah dan puas hati. Bolehlah bercuti bersama keluarga tersayang.

4. Peluang ke luar negara
Hrm.. kalau dalam MLM inilah salah satu insentif menarik, tapi ada sesetengah perkejaan seperti Lecturer/Researcher/Engineer/Saintis/Programmer yang hebat boleh pergi ke oversea hampir setiap tahun jika mereka betul2 bagus untuk membentangkan kertas kerja penyelidikan mereka ataupun menghadiri kursus2, dan yang bestnya semua syarikat bayar. Biasanya memang ada masa untuk mereka jalan2 makan angin disana.

5. Saham Syarikat
Hah! Kalau pasal duit ini lagi satu, kalau kerja dengan syarikat yang betul, ada diberi ESOS, atau pun saham syarikat, ramai yang dapat duit banyak dengan saham ni tau, tapi tengok jugaklah, kalau waktu dapat tu harga memang tinggi, nak jual balik susahlah.

Katakan semua yang diatas anda dapat dengan berkerja dengan sesebuah syarikat. Perlukah anda berhenti kerja?

Eh orang bekerja boleh jadi jutawan ke?

Jawapannya:
Boleh! Cuba baca buku-buku terbitan Azizi Ali
Lagi satu cuba baca buku Jutawan Senyap. Ohh.. contoh orang bekerja makan gaji tu macam takde, tapi jutawan senyap tu ramai, mungkinkah termasuk golongan yang makan gaji? terpaksa senyap2 takut nanti orang dengki report dekat bos? haha..

Orait.. sedikit pandangan dari satu sisi pemikiran saya, menjawab persoalan2 yang ada orang tanya.. "kenapa ngko tak all out berhenti kerja saja?"

Ohh.. lagi satu,

Kalau anda join MLM pun akan jadi jutawan kalau betul caranya. Memang terbukti. Kalau join Internet Binses sepenuh masa pun akan jadi jutawan kalau betul caranya. Memang ada juga. Tetapi.. ada risikonya juga.

MLM yang anda join pastikan betul2 MLM, bukan skim cepat kaya. Manakala kalau buat Internet bisnes anda kena tahu risiko2nya juga, seperti laman web kena hack, Internet Down dan sebagainya lagi.

Kalau anda tanya saya, senang jawapan saya.. saya buat dua2. Saya ada primary income dan saya ada satu lagi pendapatan tambahan. Dan kedua2nya saya minat.

Akan datang, saya pun tak tahu.. mungkin selepas saya dapat capai satu peringkat dalam kerjaya saya, saya akan berhenti kerja? Saya pun tak tahu....

Tapi untuk mengatakan orang makan gaji tak bagus.. itu jauh sekali.. untuk mengatakan orang berhenti kerja untuk buat bisnes sendiri ni tak bagus.. pun jauh sekali. Ini cuma pandangan alternatif dari satu sisi pemikiran saya. Kekurangan bekerja bawah orang, saya tak sebut disini kan? Kan?

Anda? Macammana pula?





----end of post----
first comment by:
cikgupj


Comments

  1. Bagus tu zul, teruskan usaha anda...mudah-mudagan diberkati...cuma kalau nak berhenti kerja tu, fikirlah habis-habis dulu ye?

    ReplyDelete
  2. Oh ya, terima kasih kerana ke blog saya dan beri komen yang sangat bernas.Saya dah letakkan link blog zul dalam ruangan "terima Kasih Sahabatku" di blog saya...terima kasih.

    ReplyDelete
  3. huhu.. takdelah berenti keje.. saya sayang kerja saya :).
    Sama2. topik yang cikgu utarakan sangat menarik

    ReplyDelete
  4. hoho.pas belajar memang dah ada kontark keje ngan kerajaan.hahaha.nak kumpul duit n pengalaman banyak2..pastu mulakan bisnes sendiri .hehehe

    ReplyDelete
  5. Jangan berhenti kerja..kerja tetap kerja..anggapkan yg lain sebagai sampingan sahaja..mung le ni duk alik mano? bini anok berapo?

    ReplyDelete
  6. huhu.. terima kasih encik nasrul.. hehe.. aku ler ni dok bangi.. takdok anok lagi. Aku email ker mung no tepon aku nanti..

    ReplyDelete
  7. @paan: huhu.. bagus tu dah dapat kerja ngan kerajaan. Sekarang ni orang berebut2 nak kerja kerajaan..

    ReplyDelete
  8. la dok bangi jah..nanti2 aku gi kl bulehlah pekena teh tarik..nak sepapan dua pun boleh..hehe

    ReplyDelete
  9. hehe.. bulih2.. takdok masalah.. huhu.. aku kena ganti bateri chess clock aku nampak gaya ni..

    ReplyDelete
  10. kawan-kawan harap dapat membantu...hubby saya nak behenti kerja sebab nak wat full time as a agent insurans...lo ni duk wat part time...aper pendapat u all...hubby kerja dgn goverment tapi dah 6 tahun kontrak....so dia wa keputusan nak behenti kerja dan terus wat ins..tolonglah....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Iphone 4S is My Gadget Impian

My Gadget Impian is iPhone 4S. In this blog post I'm going to tell you why I want iPhone 4S. 1. SIRI The main reason why I want this iPhone 4S is because of SIRI. Yes that virtual assistant, secretary called SIRI. I am using Galaxy Ace, I tried out the Speaktoit assistant which I think is pretty cool. I want to know SIRI too. Processing voice is harder compared to text processing. You can say that I am in love with this technology. SIRI vs Speaktoit Assitant Video 2. Better photo My friend @HafeezHana - a photographer said that in term of graphic Iphone is a better compared to other smartphone products. I like taking random photograph using my Galaxy Ace. Maybe with iPhone 4S I can take better photo. Taken using Galaxy Ace 3. Because of the late Steve Jobs iPhone 4S also can stand for iPhone for Steve. Steve Jobs inspired many - including me. Here I am going to share again my favorite Steve Jobs speech. It will be nice to have a product by inspi

Curi Gambar Anak untuk menang Contest

Terima kasih kepada twitterer @kuee, kaalu tak saya tentu tak tahu tentang benda nie.  Terkejut sebenarnya bila baca post tu. Shock ! Memang blank sekejap sebab tak sangka betul boleh jadi macam tu. Ukh.. semuanya semata-mata untuk menang contest.  Ini dia excerpt post dari mangsa: SOME STUPID MOTHER WHO HAS STOLEN MAYA'S PICTURE JUST FOR THE SAKE OF WINNING A CONTEST! AND WIN! PLEASE FRIENDS, PLEASE SPREAD THIS UNETHICAL ATTITUDE FOR THE TRUTH.. ITS MY DAUGHTER SHE IS CLAIMING!  . .. baca selanjutnya Boleh juga tengok blog mana yang buat scam tu kat sana. Malas nak indirectly promote blog tu kat sini. Sebenarnya inilah sebabnya saya tak pernah letak gambar-gambar personal online, inilah juga sebab saya tidak berfacebook dan juga tidak berfriendster, walaupun diajak berkali-kali oleh kawan-kawan lama. Oh.. saya ada join friendster, tapi gambar tak pernah saya letak. Lagi satu kalau boss nampak, macammana? Eh jangan salah sangka lak, gambar saya bukanya hensem sangat..

Menang Contest Review : Terima USD30 + Free Hosting daripada Wanmus

Sebelum Raya yang lepas saya ada dapat sedikit rezeki daripada Review Contest anjuran wanmus, sorang Internet Marketer tempatan. Dan saya ada menyebut yang saya akan buat post kat sini.Jadi post ini sebenarnya post membayar hutang. Review Post Contest Dalam contest tersebut saya dikehendaki membuat review terhadap salah satu post wanmus bertajuk: Blog PR0 & Baru 2 Hari Dah Dapat Payment? Alhamdulillah, dapat lah hadiah review terbaik. Jumlah sebanyak USD 30 dimasukkan kedalam akaun paypal saya. Terisi jugalah akaun paypal yang dah lama tak terisi.  Kalau anda takde akaun paypal cepat-cepatlah buat ye. Banyak juga contest-contest terutamanya contest oversea yang menawarkan duit melalui paypal. Boleh klik sini untuk register paypal. Selain itu saya turut memenangi hadiah berupa free 100MB hosting selama setahun daripada Jom Hosting juga kepunyaan wanmus. Thanks to my wife Sebenarnya saya pun tak sangka boleh menang, saya cuma cuba buat post dengan sejujur ya