Skip to main content

Hidup Berani Untuk Gagal - Makcik Kantin?




Hidup Berani Untuk Gagal dan Pengusaha Kantin. 

Saya ada minta topik kat twitter untuk blog ni, dan terima kasih kepada @sayapunyer dan juga @ssfatimah yang cadangkan topik :). @saya punyer cadang saya tulis pasal Makcik Kantin :) Macam best jer kan. Idea out of the box lah. Orait..  Menarik gak topik ni sebab kena dengan tema contest Hidup Berani Untuk Gagal anjuran denaihati.

Mula-mula saya nak bagitau yang saya respek dengan pengusaha-pengusaha kantin ni. Tak kesahlah makcik ke pakcik. Nak tau kenapa? Cuba korang rapat-rapat dengan pengusaha Kantin ni. Nampak jer macam takde apa-apa, tapi hidup dan ciri keusahawan yang diorang ada memang mengkagumkan. Saya banyak belajar dari golongan usahawan kantin, kedai makan dan  penjaja tepi jalan.

Ini kisah pendek kawan saya seorang tauke kedai makan (masakan panas/ tomyam), juga pengusaha kantin. Saya pernah bertanya beliau perihal kata-kata buruk kawan-kawan kami, yang mengatakan "dia ni tak kerja tapi bini dia cari makan untuk dia". Persoalan ringkas tersebut membawa kepada cerita ini:


Matdi (Bukan nama sebenar) ,  merantau dari negeri Kelantan sekampung dengan saya dan berkahwin dengan orang Selangor. Asalnya seorang pekerja kilang.

Semua ini gara-gara beliau ada prinsip Hidup Berani Untuk Gagal.

Beliau dan isteri asalnya bekerja di kilang. Pada suatu masa, ekonomi agak merudum, kilang banyak problem. Mereka berbincang dan bersepakat untuk berhenti kerja dan memulakan bisnes sendiri. Satu tindakan berani gagal! :) . Kawan-kawan banyak pertikaikan keputusan mereka . Ada yang kata kalau kerja kat kilang lama sikit lagi untung-untung naik pangkat jadi supervisor. Tapi matdi dan isteri buat dek aje.

Memandangkan isteri Matdi ada sedikit sebanyak kebolehan memasak. Mereka berdua nekad untuk memulakan hidup baru dengan berniaga nasi lemak yang pendapatannya belum tentu. Pada mula-mula meniaga memang agak teruk. Takde sale dan memang sibuk gila. Siangnya mereka beli "barang-barang basah" dan meniaga, malamnya mereka berdua memasak. Salah satu tugas Matdi ialah kopek kulit kerang. Sampai sakit-sakit kuku dan jari. Manakala isterinya jaga gerai. Apa kata kawan-kawan beliau "Matdi makan hasil bini".

Tak beberapa lama meniaga, Matdi mula kenal usahawan-usahawan dalam bidang sama. Dengan skill networking yang bagus Matdi dapat lah peluang untuk beberapa tender kantin. Seorang pekerja kilang yang kemudian meniaga nasik lemak, tiba-tiba nak ambik tender kantin. Kalau orang yang takut gagal, tentu akan chicken out lah. Tapi beliau HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. Lepas dua tiga empat kali try , akhirnya dapat kontrak kantin disebuah kilang. Pada mulanya mereka sama-sama jaga kantin. Kemudian bisnes makin maju, mereka gaji pekerja untuk bekerja disana. Urusan cari pekerja, Gaji pekerja, kebajikan pekerja, semua bawah seliaan Matdi. Isterinya jadi supervisor aka Makcik Kantin di kantin tersebut. Apa kata kawan-kawan? "Matdi Makan hasil bini"

Matdi suka memancing sejak dari kecik lagi. Kadang-kadang Matdi pegi mancing, dan Ikan - ikan yang dipancing di buat lauk untuk dijual. Ada masa beliau juga mula cari bisnes-bisnes , cuba-cuba ternak ikan kecil-kecilan. Matdi bagitau inilah kelebihan bisnes sendiri, bila dah maju kita boleh gaji orang , dan kita boleh buat benda yang kita suka.Tinggal nak supervise sahaja. Benda yang kita suka tu pun pastikan menyumbang kepada  bisnes. Kawan-kawan Matdi mengata, "Dia ada masa lah pegi mancing, ternak ikan, bini yang buat keje untuk dia , Matdi makan hasil bini".

Inilah cerita Matdi sewaktu mula-mula meningkat naik. Waktu tu jugak, beliau dah start cari peluang kedai makan dan bisnes lain. Maklumlah kantin ni ikut kontrak. Cerita ni cerita dua tahun lepas, waktu saya temankan dia pegi memancing.

Apa cerita lah matdi selepas tu?

Akhir tahun lepas, Matdi dah ada banglo ikut design sendiri. Hasil duit kantin. Kereta mewah? Takde, sebab dia kata tak perlu.

Awal tahun ni? beliau dah ada  kedai makan sendiri. Masakan panas tomyam dan goreng-goreng. Pekerja-pekerja, beliau masih uruskan. Malam-malam beliau "lepak" di kedai makan beliau. Isteri beliau kalau bosan-bosan kadang-kadang buat nasik lemak jual kat depan kedai tu.  Dia pun kalau dah bosan-bosan buat gak bisnes-bisnes lain macam jual onedrop perfume. Kawan-kawan yang mengata? Ada yang bekerja makan gaji dengan beliau, ada lagi yang masih kerja kilang sama tak jadi supervisor pun. Pasal kata-mengata, masih lagi kedengaran.


Nasihat Matdi kepada Saya :

"kalu nak menego ni nak kena cede banyak kulit muko, kalu malu kena kutuk ko ore , koyak kulit muko tu , paka kulit muko baghu"

Semoga kisah ini dapat merangsang BERANI HIDUP UNTUK GAGAL kita. 

Comments

Popular posts from this blog

Iphone 4S is My Gadget Impian

My Gadget Impian is iPhone 4S. In this blog post I'm going to tell you why I want iPhone 4S. 1. SIRI The main reason why I want this iPhone 4S is because of SIRI. Yes that virtual assistant, secretary called SIRI. I am using Galaxy Ace, I tried out the Speaktoit assistant which I think is pretty cool. I want to know SIRI too. Processing voice is harder compared to text processing. You can say that I am in love with this technology. SIRI vs Speaktoit Assitant Video 2. Better photo My friend @HafeezHana - a photographer said that in term of graphic Iphone is a better compared to other smartphone products. I like taking random photograph using my Galaxy Ace. Maybe with iPhone 4S I can take better photo. Taken using Galaxy Ace 3. Because of the late Steve Jobs iPhone 4S also can stand for iPhone for Steve. Steve Jobs inspired many - including me. Here I am going to share again my favorite Steve Jobs speech. It will be nice to have a product by inspi

Curi Gambar Anak untuk menang Contest

Terima kasih kepada twitterer @kuee, kaalu tak saya tentu tak tahu tentang benda nie.  Terkejut sebenarnya bila baca post tu. Shock ! Memang blank sekejap sebab tak sangka betul boleh jadi macam tu. Ukh.. semuanya semata-mata untuk menang contest.  Ini dia excerpt post dari mangsa: SOME STUPID MOTHER WHO HAS STOLEN MAYA'S PICTURE JUST FOR THE SAKE OF WINNING A CONTEST! AND WIN! PLEASE FRIENDS, PLEASE SPREAD THIS UNETHICAL ATTITUDE FOR THE TRUTH.. ITS MY DAUGHTER SHE IS CLAIMING!  . .. baca selanjutnya Boleh juga tengok blog mana yang buat scam tu kat sana. Malas nak indirectly promote blog tu kat sini. Sebenarnya inilah sebabnya saya tak pernah letak gambar-gambar personal online, inilah juga sebab saya tidak berfacebook dan juga tidak berfriendster, walaupun diajak berkali-kali oleh kawan-kawan lama. Oh.. saya ada join friendster, tapi gambar tak pernah saya letak. Lagi satu kalau boss nampak, macammana? Eh jangan salah sangka lak, gambar saya bukanya hensem sangat..

Menang Contest Review : Terima USD30 + Free Hosting daripada Wanmus

Sebelum Raya yang lepas saya ada dapat sedikit rezeki daripada Review Contest anjuran wanmus, sorang Internet Marketer tempatan. Dan saya ada menyebut yang saya akan buat post kat sini.Jadi post ini sebenarnya post membayar hutang. Review Post Contest Dalam contest tersebut saya dikehendaki membuat review terhadap salah satu post wanmus bertajuk: Blog PR0 & Baru 2 Hari Dah Dapat Payment? Alhamdulillah, dapat lah hadiah review terbaik. Jumlah sebanyak USD 30 dimasukkan kedalam akaun paypal saya. Terisi jugalah akaun paypal yang dah lama tak terisi.  Kalau anda takde akaun paypal cepat-cepatlah buat ye. Banyak juga contest-contest terutamanya contest oversea yang menawarkan duit melalui paypal. Boleh klik sini untuk register paypal. Selain itu saya turut memenangi hadiah berupa free 100MB hosting selama setahun daripada Jom Hosting juga kepunyaan wanmus. Thanks to my wife Sebenarnya saya pun tak sangka boleh menang, saya cuma cuba buat post dengan sejujur ya